2008-11-29

Oppskrift og snømann

Utenfor her hos oss, er det et yrende fugleliv, på tross av at en liten skipskatt, sitter faretruende nær å nyter synet av disse tobente.. Maten går ned på høykant, så idag, tok jeg å lagde noen porsjoner med frø og delfiafett til å henge opp i treet.
Smart, å det tar ikke lange tida.


I tillegg har jeg laget en dobbel porsjon med Pleskena...
Dette er småkaker som bestemor og mamma har hatt i alle år, så oppskriften er enkel og veldig god.

Oppskriften følger her om du vil ha:

Pleskena


2 egg
1 dl farin
1 1/5 dl hv.mel
1/2 ts bakepulver

Visp tykk eggedosis.
Ha i alt det tørre etterpå-
Settes på teskje på plate, ikke for tett da de flyte litt utover.
Ha gjerne en rosin på.

Stekes midt i ovn på 180 gr. i ca 10 min, eller til de er gyldengule på toppen

De skal være litt sprø, men når du setter tennene i de, er de mjuke i midten.

Lykke til.




Sambo har måkt ute, å under prosenssen, ble det til en gedigen snømann.
Jr poserer stolt ved siden, å etter størrelsen å dømme er den stoooor.
Stjerna er hengt opp i vinduet, kaker i boks, hjemmelaga pizza intaes, så nå kan helga komme.
Ha en fortreffelig lørdag

Klem Monica







Snømannen Kalle-
var av is og snø og vann...




6 kommentarer:

Lena sa...

Takk for hilsen på bloggen min! Kjempefin snømann, og sååå stor da!! Her er det ikke et snøfnugg, det er mildt, gresset er grønt og det regner. Da er det godt å kose seg inne, også her er stjernene på plass i vinduene og så blir det pizza senere! Fin adventshelg til deg:-)

Unknown sa...

Herlighet,den var gedigen! Her på Smøla er det kun rimfrost på marken. Ikke et snøfnugg i dag. Og det er helt greit for meg, men ikke jentene...nå er stjerna kommet opp her også, skal rydde meg rundt i huset, også: endelig lørdagskveld.

Hjemme hos Vibeke sa...

For en diger og flott snømann dere har lagd.

Her har det akkurat begynt å sne nå, så hvis vi er heldig så våkner vi opp til en hvit morgen. Det hadde vært stas.

Ha en fin adventshelg!

gupe sa...

Takk for koselig innlegg på bloggen min,plundrer litt med og få lagt inn foskjelligt men det kommer etter hvert,håper jeg.Ser att din store lidenskap er engler,gubben telte akkurat til 58 her i stua.Så da lider jeg av det samme som du!!Så stor og flott snømann dere har laga,er nok litt mindre snø her hos oss.Har lagt deg til blogglista mi,så jeg kommer til og kikke innom deg jevnlig..klem fra en fersk blogger!!

Unknown sa...

Heisann og takk for kommentar på jubileumsinnlegget mitt:0)
Treknng i kveld, så følg med...
Den snømannen var gedigen ja, og ligg nok ein delarbeis bak den,
ja:0)
Vi kosar oss med å mate fuglane her og, har hengt ein fuglematar opp i takrenna på tilbygget vårt, då får ikkje katten tak i dei og me får fylgje med dei frå stovevinauget...Koseleg...
Ynskjer deg ein fin adventssøndag!!

tintin sa...

Oi, det var en diger snømann!!!
Hyggelig at du er innom bloggen min. Kanskje jeg skal prøve de kakene der, de så veldig gode ut.
God advent til deg også!