2008-12-30

Så tenner moder alle lys

En dag igjen av ett helt år.
Ikke te å tru...
korr bei tia a?....unge frk sjøl baker brød.....kjenn dåkker lukta?...
Så tenner moder alle lys, så ingen krok er mørk...

Lys i krukker,lys i lykter



Lys i vindu,
lys på vegg



Lys på bordet...


Tenk at lys skaper så mye stemning...koselig, å spesielt her nord, korr mørketida e en del av dette.. Dagen før dagen e det lite som minne om vinter...
Bare veia, regn, vind, og mørkt mørkt mørkt...
uff...har jobb i ettermiddag, å veit at det e mye elg på veian...men men ..
Får be mi stille bønn før æ starta, så ordna alt sæ.
Stille bønn ja...lura på igrunn om mange gjør det, uten man en egentlig e klar over at en gjør det..
Unge frk sjøl, har gjort det te en vane..
Spesielt etter at eldstemann begynte på plattform...ut i alt slags vær, fly, helikopter, gass, uvær, evakuering osv..
Da er det en betryggende for mamman at jeg kan folde hender, å be om at andre enn meg sjøl passer på.
Jeg engster meg muligens for mye...men jeg har sagt det, å sier det igjen....det å være mamma er jammen ikke lett. Etter at jeg fikk kreftdiagnonser noen ganger, ble jeg livredd....mange bønner ble sendt fra meg, i redsel, fortvilelse, i frustrasjon og i glede....
Man begymrer seg mer en nødvendig kanskje...Det å kunne bre dyna over ungene når det er kveld, er en trygghet i seg selv...da veit en iallefall hvor ungene er henne...
Det å be om at året bringer mye glede, god helse, bli ivaretatt osv...
En har igrunnen mye å be om, for at det er mer mellom himmel og jord, ja det trur e på.
Bærre prøv...smiler...
Lille pusen vår er så leken,
heldigvis har juletreet fått fred, men de første dagene måtte vi skjenne litt på pusen. Alt så rørte seg skulle den da ha tak i,.

Med ønske om en fin fin dag, uansett korr og ka dåkker ska te med....
Strekka, plages, ræk opp, å starta med ny frisk.....hu hei hvor det går..
Klem fra Monica











5 kommentarer:

Aud Jorunn sa...

Måtte jo bare innom en tur i romjula og, selv om jeg bebudet bloggferie. Ønsker deg en fortsatt god jul.

Tino sa...

Åååå så koselig det er hos deg! Og så flink du er som har bakt brød. Den pusekatten din var vakker, nesten så jeg fikk lyst på katt selv. Men har en sønn som er allergisk mot katt.
Ønsker deg en fin kveld!

Anonym sa...

Tusen takk for kommentar i bloggen min. Det varmer SÅ at noen bryr seg. Jula vår ble et merkelig sammensurium i år.. Får satse på at ting "går sæ te" etterhvert.
Håper du har en fin dag

-klem-

Anonym sa...

Hei :)
Jeg kjente lukta av nystekte brød ;) Nam, nam.
Det er sant det du sier at det er ikke alltid like enkelt å være mamma. ser på meg selv, så blir jeg bare mer og mer engstelig for div. ting jo eldre jeg blir.
Kan tenke meg til det er enda værre når man har vært gjennom det du har vært, kreftdiagnoser og flere ganger, stakkars deg.
Godt nytt år til deg og dine.
Klem

Nikoline sa...

I lige måde! Så god stemning det er her hjå deg,og så tek eg av meg hatten for alle som orkar brødbakst i desse tider... Det lengste eg giddar strekka meg på det feltet,er halvsteikte brød som skal puttast i ovnen eit kvarters tid...
Ynskjer deg eit flott,godt nytt år! Så bloggast me att i det nye :o)